Природа України
(Використання творів Т. Г. Шевченка на уроках географії)
Урок-інтелектуальна гра «Брейн – ринг»
Мета: сприяти
формуванню творчих індивідуальностей, розвивати критичне мислення, продовжувати розвивати
інтерес до предмета, формувати вміння працювати в групах.
Хід уроку:
Організаційний момент
Умови
проведення інтелектуальної гри: учнів класу об`єднуємо
у три групи, для них підготовлені столи.
Перший етап розпочинають три групи, розігрується один бал. Група переможець у
першому етапі вибирає другу групу для подальшої гри. Група, що вибула сідає за
стіл журі і оцінює ІІ та ІІІ етапи, четвертий етап оцінює вчитель та
група-журі.
Перший етап
1.
Поема «Гайдамаки» складається з окремих розділів. Назвіть
розділи в яких згадані міста України? Показати їх на карті
/«Свято в Чигирині», «Гонта в
Умані», «Бенкет у Лисянці», «Лебедин»/
2.
Чи не в кожному творі Т. Шевченка стрічаємо
світлий образ Славути, древні греки звали її Борисфен. Яку річку описує Т. Шевченко
у творі «Причинна»
/ Реве
та стогне Дніпр широкий,
Сердитий
вітер завива,
Додолу
верби гне високі,
Горами
хвилю підійма…/
3. «І
смеркає, і світає…», «минають дні, минають ночі…», «весна зиму проганяє...» про
яке явище у природі пише Т. Г. Шевченко (повторюваність явищ у природі)
4.
Про що йде мова і чиї це слова ?
...Гори мої високі
Не так
високі,
Як
хороші, хорошії,
Блакитні
здалека... /Тарас Шевченко/
5. Яку форму рельєфу описує поет у творі «Сон»
…Світає,
Край
неба палає,
Соловейко
в темнім гаї
Сонце
зустрічає.
Тихесенько
вітер віє,
Степи,
лани мріють,… /рівнина/
6. Назвати оболонку Землі, яку змальовує Тарас
Шевченко у творі «Катерина»
…Реве,
свище завірюха,
По
лісу завило;
Як
те море, біле поле
Снігом
покотилось /атмосфера/
Другий етап
1.
Про яку протоку йде мова:
Із … вітер віє,
Перед ними море миле
Гомонить і клекотить … «Гамалія» /Дарданелли/
2.
У цій
експедиції Т. Г. Шевченко написав акварелі «Острів Чикитарал», «Острів
Чекенарал».
Прощай, убогий Касарале,
Нудьгу заклятую мою
Ти розважав-таки два літа …
«Готово! Парус розпустили…
Яку територію він досліджував? /Аральське море/
3.
Портрет
Т. Г. Шевченка є на грошовій купюрі України номіналом /100 гривень/
4.
Назвати
гори, де похоронений Тарас Шевченко, їх найвищу вершину та вказати абсолютну
висоту /Канівські, Тарасова гора, 255м/
5. В якому
вірші Тарас Шевченко, звертається до назви міста повторюючи два рази? / «Чигирине, Чигирине»/
6.
Як називається та де знаходиться місто, про яке
говориться в поезії:
Співає,
плаче Ярославна,
Як та
зозуленька кує …
/м. Путивль, районний центр Сумської області, на
правому березі р. Сейм/
Третій етап
Вставити пропущені слова, словосполучення
1. Вітер з
гаєм розмовляє,
Шепче з
осокою,
Пливе
човен по …
Один за
водою «Вітер з гаєм
розмовляє…» /Дунаю/
2. Меж
скалами, неначе злодій,
Понад …
іде вночі
Козак
… «Меж
скалами, неначе злодій…» /Дністром/
3. «Мов на небі висить
… ….
наш великий,
Святим
дивом сяють
Храми
Божі, ніби з самим
Богом
розмовляють «Варнак» /Святий
Київ/
4. «Поплив
човен в … …,
А воно
заграло, -
Погралися
гори-хвилі
І
скіпок не стало … «Вітер з
гаєм розмовляє» /синє море/
Четвертий етап
Розповісти
про природний об`єкт про який йдеться в поезії:
1.
« Меж горами старий
Дніпро,
Неначе в молоці дитина, красується, любується
На всю Україну …» «І виріс я на чужині …»
2.
« Ой діброво – темний
гаю!
Тебе одягає
Тричі на рік … Багатого
Собі батька маєш. «Ой діброво – темний гаю! …
3.
« І згадую Україну …
… І там степи, і тут степи,
То тут не такії –
Руді-руді, аж червоні,
А там голубії,
Зеленії, мережані
Нивами, ланами,
Високими могилами,
Темними лугами … «А. О.
Козачковському»
Підсумок уроку: Аналізую та оцінюю роботу на уроці.
Бенюк Галина Михайлівна, вчитель географії
Немає коментарів:
Дописати коментар