середа, 19 січня 2022 р.

Природа України (Використання творів Т. Г. Шевченка на уроках географії) Урок-інтелектуальна гра «Брейн – ринг»

 

Природа України
(Використання творів Т. Г. Шевченка на уроках географії)
Урок-інтелектуальна гра  «Брейн – ринг»

          Мета: сприяти формуванню творчих індивідуальностей, розвивати критичне            мислення, продовжувати розвивати інтерес до предмета, формувати вміння працювати в групах.

Хід уроку:

           Організаційний момент

          Умови проведення інтелектуальної гри: учнів класу об`єднуємо  у три групи, для них підготовлені столи. Перший етап розпочинають три групи, розігрується один бал. Група переможець у першому етапі вибирає другу групу для подальшої гри. Група, що вибула сідає за стіл журі і оцінює ІІ та ІІІ етапи, четвертий етап оцінює вчитель та група-журі. 

         Перший етап

1.     Поема «Гайдамаки» складається з окремих розділів. Назвіть розділи в яких згадані міста України? Показати їх на карті

/«Свято в Чигирині», «Гонта в Умані», «Бенкет у Лисянці»,  «Лебедин»/

2.     Чи не в кожному творі Т. Шевченка стрічаємо світлий образ Славути, древні греки звали її Борисфен. Яку річку описує Т. Шевченко у творі «Причинна»  

      / Реве та стогне Дніпр широкий,

  Сердитий вітер завива,

  Додолу верби гне високі,

 Горами хвилю підійма…/

3.     «І смеркає, і світає…», «минають дні, минають ночі…», «весна зиму проганяє...» про яке явище у природі пише Т. Г. Шевченко      (повторюваність явищ у природі)

4.     Про що йде мова і чиї це слова ?

...Гори мої високі

Не так високі,

Як хороші, хорошії,

Блакитні здалека...   /Тарас Шевченко/

5.     Яку форму рельєфу описує поет у творі «Сон»

…Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,… /рівнина/    


6.     Назвати оболонку Землі, яку змальовує Тарас Шевченко у творі «Катерина»

…Реве, свище завірюха,

По лісу завило;

Як те море, біле поле

Снігом покотилось   /атмосфера/

Другий етап

1.     Про яку протоку йде мова:

Із … вітер віє,

Перед ними море миле

Гомонить і клекотить …  «Гамалія»   /Дарданелли/

2.     У цій експедиції Т. Г. Шевченко написав акварелі «Острів Чикитарал», «Острів Чекенарал».

Прощай, убогий Касарале,

Нудьгу заклятую мою

Ти розважав-таки два літа …  «Готово! Парус розпустили…

Яку територію він досліджував?   /Аральське море/

3.     Портрет Т. Г. Шевченка є на грошовій купюрі України номіналом /100 гривень/

4.     Назвати гори, де похоронений Тарас Шевченко, їх найвищу вершину та вказати абсолютну висоту  /Канівські, Тарасова гора, 255м/

5.     В якому вірші Тарас Шевченко, звертається до назви міста повторюючи два рази?  / «Чигирине, Чигирине»/

6.     Як називається та де знаходиться місто, про яке говориться в поезії: 

Співає, плаче Ярославна,

Як та зозуленька кує …

/м. Путивль, районний центр Сумської області, на правому березі р. Сейм/

Третій етап

Вставити пропущені слова, словосполучення

1.     Вітер з гаєм розмовляє,

Шепче з осокою,

Пливе човен по …

Один за водою                       «Вітер з гаєм розмовляє…»     /Дунаю/

2.     Меж скалами, неначе злодій,

Понад … іде вночі

Козак …                                 «Меж скалами, неначе злодій…»  /Дністром/

3.      «Мов на небі висить

… …. наш великий,

Святим дивом сяють

Храми Божі, ніби з самим

Богом розмовляють               «Варнак»       /Святий Київ/

4.     «Поплив човен в … …,

А воно заграло, -

Погралися гори-хвилі

І скіпок не стало …              «Вітер з гаєм розмовляє»   /синє море/

Четвертий етап

Розповісти про природний об`єкт про який йдеться в поезії:

1.     « Меж горами старий Дніпро,

Неначе в молоці дитина, красується, любується

На всю Україну …»                            «І виріс я на чужині …»            

2.     « Ой діброво – темний гаю!

Тебе одягає

Тричі на рік … Багатого

Собі батька маєш.                               «Ой діброво – темний гаю! …

3.     « І згадую Україну …

… І там степи, і тут степи,

То тут не такії –

Руді-руді, аж червоні,

А там голубії,

Зеленії, мережані

Нивами, ланами,

Високими могилами,

Темними лугами …                                      «А. О. Козачковському»

Підсумок уроку: Аналізую та оцінюю роботу на уроці.

  

Бенюк Галина Михайлівна, вчитель географії 

Немає коментарів:

Дописати коментар

  ДЕНЬ ЗЕМЛІ 22 квітня - Міжнародний день Матері-Землі, встановлений Генеральною Асамблеєю ООН в 2009 р. Офіційно це свято відзначають з 20...